Får du også omdrejningsabstinenser, når motorcyklen holder vinterpause? Brug tiden fornuftigt og bliv klar til foråret med disse råd fra fyrene hos WrenchMonkees.
De mørke måneder, hvor motorcyklen ikke ser skyggen af asfalt, står for døren. Men den ufrivillige pause kan sagtens være lidt af en gave til dig som motorcykelentusiast. For nu kan du endelig få tid til at sætte dit personlige præg på cyklen, så den fremstår knivskarpt, når forårssolen titter frem. Hvis du endnu ikke har en motorcykel i garagen, kan du læse vores guide til køb af brugt MC.
Vi har besøgt de dygtige fyre på motorcykelværksted Wrenchmonkees, der afslører nogle simple råd til, hvordan du effektivt bringer det bedste frem i din motorcykel, og hvis du stadig er på udkig efter en motorcykel til dit projekt, fortæller Per Nielsen fra Wrenchmonkees her, hvad du skal være opmærksom på:
Suzuki, GSX 1100 F, ccm 1127, 1989, km 34900, Med afgift, Cobra udstødning, Hepco becker bagagebære, temperatur måler på olie, Suzuki Tankpad, ellers fremstår cykel helt originalt, Kan købes både med
34.900,00 kr.Suzuki, DR 600, 600 ccm, 47 hk, 1989, 58000 km, Hvid/blå, m.afgift, Ikonisk offroader kendt for sin robusthed. Lyder knaldhamrende sprødt med Arrow udstødning. Nysynet. Veteranforsikring til 700 kr år
27.000,00 kr.Honda, VT600, 600 ccm, 1989, 2 km, Grøn, m.afgift, Ombygget i Bobber stil. Starter og kører perfekt. Hver gang. Veteran status så meget billig forsikring osv.
29.000,00 kr.Harley-Davidson, FXST Softail Standard, ccm 1340, hk 106, 1989, km 66400, med afgift, slip-on udstødning, lev. nysynet Vi har Midtjyllands største udvalg i brugte mc'er med mere end 200 på lager, og m
149.900,00 kr.MZ, ETZ 150, ccm 143, hk 13, 1989, km 22200, Med afgift, 100 % original lev. nysynet evt bytte billig finans OBS, lukket om lørdagen. Vi holder åbent mandag-fredag 10-17. Mulighed for special aftal
24.999,00 kr.Kawasaki, ZX10, ccm 997, hk 137, 1989, km 33525, Med afgift, Motorcyklen står på lager hos Kolding MC Aps Ring i forvejen for bookning/prøvetur så du ikke kører forgæves! Her sælges en Kawasaki Z
39.995,00 kr.Her kan du se de mere end 500 motorcykler til salg på DBA, der er ældre end 1990.
Han understreger, at man sagtens kan tage udgangspunkt i motorcykler, der er nyere, men i 90’erne bliver teknikken mere avanceret, og her bliver motorcyklerne også mere formstøbte, så det er svært at skifte dele mellem forskellige motorcykler eller fjerne overflødige dele.
Når du tager tøj på om morgenen, har du sikkert en fast procedure, der ligger på rygraden. Efter undertøj og strømper ryger bukserne på, så en bluse, sko og til slut jakken. Eksempelvis. På samme måde griber Wrenchmonkees som regel et projekt an, og Per Nielsen råder dig til at gøre det samme. Et skridt ad gangen.
- Vi begynder altid med skoene først. Altså dæk og fælge. Skal fælgene stå i en rå finish eller males? Kan der monteres nogle fede dæk med en anden profil, eller er de gode nok, som de er? Du må gerne ændre lidt på dækkenes dimensioner og for eksempel gøre bagdækket lidt større. Og så er der skærmene. De er praktiske, men de behøver måske ikke være så store, som de er standard.
Herefter er det blevet tid til at rette fokus mod balancen i motorcyklen.
- Når hjulene er på plads, kan vi arbejde os opad. Du kan sagtens sænke forgaflen et par centimeter eller lege med en anden støddæmper bagpå. Det er alt sammen tilladt – også indenfor de nye regler – og det kan altså gøre en stor forskel på motorcyklens udtryk og den balance, der er i motorcyklen.
En motorcykel har basalt set brug for et stel, en motor, nogle hjul og måske en smule affjedring for at kunne fungere i praksis. Så lad som udgangspunkt være med at pille for meget ved det, lyder rådet fra Per Nielsen.
BMW, R100cs, 999 ccm, 72 hk, 1982, 15000 km, Sort, m.afgift, Efter 10 års ejerskab med løbende forbedringer og vedligehold, skal denne fine Cafe Racer ud og glæde ny ejer. Cyklen har kun haft én ejer
54.900,00 kr.Yamaha, XSR 700, ccm 700, 2018, km 10300, sølv, m.afgift, yamahas cafe racer med diverse ektraudstyr står som fabriksny, orig dele medfølger, led forlygte Ixil godkendt udstødning mv MC købes kontan
79.900,00 kr.Yamaha, yamaha, 600 ccm, 1997, 3800 km, Sort, u.afgift, Naked Yamaha XJ 600 til salg prissen er 8000 kr. med tyske papir, mangler batteri og karburator skal justeres. Min søn er begynd at lave den om
8.000,00 kr.Voxan, Cafe Racer, ccm 1000, 2002, km 66000, Lillametal, m.afgift, sjælden udbudt liebhaver fransk håndbygget med rotax 1000 motor alle dele kan fåes til den, fuld servicebog fra ny til 65000km med se
59.900,00 kr.Ducati, Scrambler Cafe Racer, ccm 803, 2017, km 10, sort, m.afgift, Unik scrambler lavet i maget få eksemplarer og eneste i DK fabriksny købt som investering til 175000 i 2017 gør en go handel og inve
149.900,00 kr.BMW, R100/7, 1000 ccm, 60 hk, 1978, 12345 km, sortmat, m.afgift, BMW R100/7 fra 1978. Cafe Racer. Masser af charme og karisma med et groft look. Mat sort maling. Skal ses! Cyklen kører godt, altid en
35.000,00 kr.Her kan du søge efter café-racere på DBA.
- Du kan godt skifte nogle af disse komponenter, men vær opmærksom på, om det ændrer noget i forhold til godkendelse og syn. Så lad det nu blive på og arbejd med det, der er. Fokusér i stedet på at skære det overflødige fra. Når du har pillet alle de overflødige dele af motorcyklen, kan du begynde at sætte tingene på igen. En ting ad gangen. Hvis der er noget, der ikke ser fedt ud, så gør noget ved det.
Du behøver hverken bruge vinkelsliber eller svejseapparat for at ændre på motorcyklens proportioner. Med en klat maling eller en matslibning kan du nemlig øge eller fjerne fokus på de forskellige elementer.
- Der er måske nogle ting, man har lyst til at skjule eller fremhæve på motorcyklen, og det kan man gøre ved hjælp af maling eller sandblæsning. Oftest er tingene gemt bag små plastdækskler eller malet i en mørk farve for at skjule et eller andet, men det kan man jo ændre på, fortæller Per Nielsen fra Wrenchmonkees, der i videoen øverst blandt andet viser, hvordan arbejdet med farveforskelle på motoren kan ændre på det overordnede visuelle udtryk.
Som så mange andre aspekter i tilværelsen handler et garageprojekt og omfanget af det naturligvis også om økonomi. Derfor råder Per Nielsen hjemmebyggere til at undersøge prisniveauet på det forestående projekt, før man kaster sig ud i det.
Og så skal du give dig god tid.
- Hvis man ved, hvad man vil have, er det fint, men ellers skal man starte fra bunden og give sig god tid. Et skridt ad gangen – også i indkøbsprocessen – så du ikke pludselig står med en masse ubrugelige reservedele.
LÆS OGSÅ: Denne motorcykel er registreret som bil, og derfor behøver du ikke bruge hjelm
Jianshe Js250 Atv, Motor starter men kobling er defekt. har fået helt ny kaborater,batterier og nogle andre el dele minimum pris er 1000kr men byd enlig kan muligvis godt også bytte med noget ande
1.000,00 kr.Honda CBR600 F2 årg. 1991: Kåbe skjold ved sikringsboks, Kåber ved sikringsboks i højre side af topkåben. Begge kåber er i god stand. Pris pr. stk.
300,00 kr.Honda CBR 600 F årg. 1991: Kåber skjolde ved spejle, Kåber på indersiden af topkåben ved spejlene i god stand.
300,00 kr.Honda CBR600 årg. 1991: Kåber skjolde baglygte, Kåber over baglygten på en Honda CBR 600 F2 og F3 årg. 1991-1996 Pris hhv. 50 og 150 for kåben med paintbrush.
50,00 kr.Honda CBR600 årg. 1995: Forlygte, Forlygte til Honda CBR600 F2 årg. 1991-94 samt forlygte til F3 årg. 1995-98. Pris pr. stk. uden kåber.
200,00 kr.Jakke, Dainese ICE SHEET, str. 48, Sort, DAINESE ICE SHEET jakke (også mulighed for bukser) Gore-tex sælges. Med aftageligt for til både sommer og vinter. Ældre model, men kun brugt 1 sæson. Bukser st
500,00 kr.Her kan du søge efter reservedele og reservedels-motorcykler til dit næste café-racer-projekt.
Det er nemt at skære diverse ting af med en vinkelsliber, men det er svært at få til at se godt ud igen. Kan man ikke finde ud af det, skal man holde sig fra det. Lad vinkelsliberen ligge, og lad være med at gå for dybt, der kan være lang vej tilbage til et godt resultat, lyder det kort og kontant fra Per Nielsen.
Og så skal du undgå at pille for meget ved motoren.
- Selvom mange af de ældre og mere simple motorcykel-motorer er taknemmelige at skrue på, så skal man passe på med at ændre for meget. Man kan ødelægge alt fra benzinforbruget til motorkarakteristikken, hvis man for eksempel begynder at rode med indsugningsdelen. De ingeniører, der har siddet og beregnet en masse på cyklen, da den blev lavet, har som oftest bedre styr på det, end du selv har. Og det kan være en svær og dyr opgave at få motoren til at køre ordentligt igen, lyder det fra Per Nielsen.
I forbindelse med diverse ændringer på motorcyklen og godkendelser på ændringerne, kan det anbefales at læse følgende grundigt igennem: Guide til godkendelse af ombyggede motorcykler.
Hvis du har fået mod på at kaste dig over et motorcykel-projekt, men stadig mangler motorcyklen, kan du finde masser af spændende bud på DBA. Du kan dog med fordel først læse vores guide til køb af brugt motorcykel: Seks råd til dig, der skal købe en brugt motorcykel.
Har du brug for inspiration til at finde ud af hvilken type café-racer, du gerne vil have, kan du læse Lise og Michaels guide til vintage-motorcyklen.
God arbejdslyst – og god fornøjelse!